Narrow your search

Library

KU Leuven (17)

KBR (1)

VUB (1)


Resource type

dissertation (16)

book (1)

periodical (1)


Language

Dutch (17)

English (1)


Year
From To Submit

2015 (18)

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Administrative Measures to Prevent and Tackle Crime : Legal Possibilities and Practical Application in EU Member States
Authors: --- ---
ISBN: 9789462365797 Year: 2015 Publisher: Den Haag Eleven International Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De wettelijke verankering en het gebruik van verhoortechnieken: de rechtsbescherming van de (onschuldige) verdachte : Een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België en Engeland en Wales onder de koepel van het EVRM
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de rechtspsychologische literatuur blijkt dat in zekere omstandigheden, zoals in geval van het gebruik van bepaalde verhoortechnieken, tijdens het verdachtenverhoor een verhoogd risico op valse bekentenissen bestaat. Aangezien een bekentenis een zeer overtuigend bewijselement is voor de schuld van de verdachte, is het belangrijk om voor alle verdachten, zowel schuldige als onschuldige, bepaalde controlemechanismen te voorzien. In deze masterscriptie wordt besproken op welke manier de rechtsbescherming van (onschuldige) verdachten tegen valse bekentenissen gewaarborgd wordt in België en in Engeland en Wales. Er wordt aandacht besteed aan het rechterlijk toezicht en het toezicht van de bevoegde tuchtoverheid op het gebruik van ongeoorloofde verhoortechnieken tijdens het politioneel verdachtenverhoor. Tevens wordt besproken met welke middelen precies toezicht wordt uitgeoefend op het verhoor. Ten slotte wordt inhoudelijk besproken welke verhoortechnieken al dan niet geoorloofd zijn in België en in Engeland en Wales. Hierbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de rechtsbeschermende invloed die uitgaat van de voor het verhoor relevante artikelen van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de rechtspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Tevens worden de aanbevelingen van het Europees Comité voor de Preventie van Foltering en Onmenselijke of Vernederende Behandeling of Bestraffing besproken.

Keywords


Dissertation
Supralokaal en subnationaal informatiebeheer : De werking van de Arrondissementele Informatiekruispunten in België en de Regionale Diensten Informatieorganisatie in Nederland
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze meesterproef handelt over het informatiebeheer binnen de politiediensten, meer bepaalt het beheer door de Arrondissementele Informatieknooppunten (AIK's). Binnen de politiediensten is een goed informatiebeheer noodzakelijk daar geen enkel onderzoek gestart of gevoerd kan worden zonder intelligence. Dankzij een goed informatiebeheer kan er optimaal gebruik gemaakt worden van de beschikbare informatie wat, indien samengebracht door de verschillende actoren die belast zijn met het informatiebeheer, gebruikt kan worden om het uiteindelijke doel te bereiken, namelijk een goede politionele dienstverlening. In België bestaan er echter een aantal problemen en knelpunten tot dit politioneel informatiebeheer. Het AIK is afhankelijk van informatie van andere (politionele) actoren en ze kunnen, deels door onderbezetting en deels door medeverantwoordelijkheid van de korpschefs, niet verzekeren dat alle informatie die zij binnenkrijgen volledig en betrouwbaar is. Daarenboven is er nood aan een gerichte informatiedeling tussen de politiediensten en andere betrokken partners. De oorzaak van deze problemen kan voornamelijk gevonden worden aan het gebrek aan een systeem van sturing, ondersteuning en controle van de kwaliteit. Er is nood aan een beter beschermd en efficiënter beheer van de politionele informatie. Het doel van deze meesterproef is om inzicht te bieden in de wijze waarop vorm wordt gegeven aan het informatiebeheer binnen de werking van de AIK's in België. Er wordt meer specifiek nagegaan hoe de informatie-inwinning en -uitwisseling georganiseerd is, met inbegrip van inzichten uit de praktijk, aan de hand van een functionele rechtsvergelijking. Er kan geconcludeerd worden dat het Belgische politionele informatiebeheer niet zo zeer te kampen heeft met problemen vanuit de AIK's maar wel met een onvoldoende uitgewerkt wettelijk kader of inrichtingsplan.

Keywords


Dissertation
Een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België en Nederland: De identificatie van kwetsbare verdachten door de politie
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek handelt over de identificatie van kwetsbare verdachten door de politie in België en Nederland en vindt zijn grondslag in het gegeven dat de rechtswaarborgen en behandeling van verdachten reeds jarenlang een discussiepunt vormt op nationaal en internationaal vlak. Verdachten hebben vaak de meest precaire positie van alle partijen en in sommige gevallen blijkt dat deze verdachten ook nog bijkomende kwetsbaarheden vertonen. Kwetsbare verdachten kunnen gezien worden als verdachten die niet in staat zijn een strafprocedure te begrijpen en er effectief aan deel te nemen. Algemeen kan worden gesteld dat deze kwetsbaarheid kan ontstaan door vier zaken, namelijk: onschuldig zijn, minderjarigheid, psychologische kwetsbaarheden en situationele factoren. Indien de kwetsbaarheden niet tijdig geïdentificeerd worden, kunnen er verschillende risico's ontstaan. In een eerste fase kan de verdachte moeilijkheden hebben met het begrijpen en uitvoeren van zijn rechten, waardoor hij enkele cruciale waarborgen verliest. In een tweede fase kan dit leiden tot het afleggen van valse bekentenissen. Dit kan uiteindelijk resulteren in gerechtelijke dwalingen en de veroordeling van onschuldige personen. In dit onderzoek wordt er gebruik gemaakt van de functionele rechtsvergelijkende methode, waarbij de toestand in België en Nederland wordt vergeleken en die toelaat om na te gaan hoe de wetgeving in de praktijk wordt gehanteerd. Ondanks de toenemende aandacht op Europees niveau, blijft deze aandacht in België en Nederland tot nu toe nog eerder beperkt. Voorlopig werd de aanbeveling van de Europese Commissie betreffende de procedurele waarborgen voor kwetsbare personen die verdachte of beklaagde zijn in een strafprocedure slechts in beperkte mate geïmplementeerd in beide landen. In Nederland is er wel reeds een opleiding voorhanden voor het verhoren van kwetsbare verdachten. Een dergelijke opleiding zou ook in België zijn nut kunnen bewijzen, indien de opleiding beschikbaar zou zijn voor elke politieambtenaar. Algemeen gezien is er bij de Belgische politie geen consensus over de oorzaken van een mogelijke kwetsbaarheid bij verdachten. Om dit te vermijden, zou de wetgever een duidelijke omschrijving van kwetsbare verdachten in de wet kunnen opnemen en tevens een helder wettelijk kader bieden voor de herkenning en de behandeling van kwetsbare verdachten in de strafprocedure. Hierbij kan de eerder vermelde aanbeveling van de Europese Commissie een belangrijke leidraad vormen.

Keywords


Dissertation
Valse bekentenissen: een verhaal zonder einde? : Een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België en Nederland naar juridische en praktische strategieën ter preventie van valse bekentenissen
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze meesterproef wordt een rechtsvergelijkende studie gedaan omtrent de problematiek van valse bekentenissen. Een valse bekentenis houdt in dat een persoon een crimineel feit op een gedetailleerde manier toegeeft terwijl dit feit eigenlijk niet door hem gepleegd werd. Het gaat om een ernstig en complex fenomeen, dat mogelijk kan leiden tot de veroordeling van een onschuldige. Ondanks het feit dat het hier om een problematiek gaat, die niet eenduidig meetbaar is , zijn er verschillende aanwijzingen dat het vaker voorkomt dan men zou vermoeden. Daarnaast is ook uit onderzoek gebleken dat heel wat mensen in staat zijn om valse bekentenissen af te leggen. Ten slotte is er ook kans op een dark number, indien de valse bekentenissen nooit aan het licht komen als gevolg van een combinatie van verschillende processen. In deze meesterproef wordt nagegaan in welke mate er in de context van het verdachtenverhoor vorm wordt gegeven aan de preventie van valse bekentenissen in België en in Nederland. Hierbij wordt er zowel gekeken naar de juridische als de praktische strategieën. De politie is een belangrijke factor in de totstandkoming van een valse bekentenis, aangezien zij instaat voor het verhoor. Het politionele verdachtenverhoor kan gezien worden als een van de belangrijkste methoden om de waarheid te achterhalen. Hoewel verdachten er niet expliciet tegen beschermd zijn, blijkt uit de rechtsvergelijking dat er toch toch enkele elementen uit het verdachtenverhoor kunnen worden aangestipt, die mee bijdragen aan de preventie van valse bekentenissen. Zo nemen het voorafgaand overleg, het bijstandsrecht, het zwijgrecht, de audiovisuele registratie en het pressieverbod een belangrijke plaats in bij de bescherming van verdachten tegen valse bekentenissen tijdens het verhoor, doch volstaan deze nog niet om van een volwaardige preventie van de problematiek te spreken. De huidige juridische en praktische strategieën laten nog ruimte voor risico's die de kans reëel maken op het tot stand komen van een valse bekentenis. Hoewel de zaak Salduz zowel in België als in Nederland reeds voor een grote vooruitgang heeft gezorgd, is er in beide landen toch op heel wat vlakken nog verbetering mogelijk.

Keywords


Dissertation
Twee keer bingo: De rol van casino's bij de aanpak van het witwassen van geld
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Binnen de criminologie krijgt (de aanpak van) het witwassen van geld, in vergelijking met traditionele vormen van geweldscriminaliteit; zedencriminaliteit en 'gewone' vermogenscriminaliteit minder aandacht. De concrete kenmerken van dit criminaliteitsfenomeen en de daarop afgestemde aanpak, brengen echter enkele vragen met zich, die interessant zijn om vanuit criminologisch perspectief nader te exploreren. Het misdrijf witwassen is vanuit zijn aard minder zichtbaar voor traditionele opsporingsdiensten en vindt in veel gevallen plaats door gebruik te maken van diensten aangeboden door private actoren. Bijgevolg wordt er de laatste jaren meer ingezet op het betrekken van deze actoren bij de aanpak van witwassen. Eén van deze actoren waarvan de rol bij de aanpak van witwassen nog maar weinig werd bestudeerd, is het casino. Aan de hand van de rechtsvergelijkende functionele methode werd in de meesterproef deze rol van casino's bij de aanpak van witwassen diepgaand bekeken. Dit zowel in België als in de Amerikaanse staat Nevada. Hieruit bleek dat casino's in beide staten vooral binnen de preventieve aanpak van witwassen worden ingezet door het invoeren van enkele verplichtingen zoals klantenonderzoek en identiteitsverificatie enerzijds en rapportering en melding van verdachte transacties anderzijds.

Keywords


Dissertation
De geïntegreerde aanpak van de strijd tegen de fiscale fraude: een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België en Nederland.
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door middel van een functioneel rechtsvergelijking werd een onderzoek gevoerd naar de geïntegreerde aanpak van de fiscale fraude in België en Nederland. Alle Belgische beleidsdocumenten geven aan dat er in de fiscale fraudebestrijding ingezet moet worden op meer samenwerking, een duidelijke taakverdeling en een betere onderlinge gegevensuitwisseling, kortom een geïntegreerde benadering van de problematiek. Ook in Nederland wordt deze aanpak hoog in het vaandel gedragen. Aan de hand van analyse van de wet- en regelgeving, van de rechtspraak en van de bestaande literatuur wordt er getracht een antwoord te bieden op volgende onderzoeksvraag: 'Op welke wijze wordt er inhoud gegeven aan de geïntegreerde aanpak van fiscale fraude in België en Nederland?' Dit wordt getracht te bekomen door de huidige aanpak van de strijd tegen de fiscale fraude te toetsen aan de organisatorische, culturele en contextuele succesfactoren voor een geïntegreerde benadering. Na een omschrijving van de actoren, de onderlinge taakverdeling en samenwerking en tot slot ook de pogingen om coördinatie aan te brengen binnen dit beleidsdomein, moeten we concluderen dat, hoewel er in België reeds verschillende maatregelen ondernomen zijn om een geïntegreerde aanpak vorm te geven, er vaak voorbij wordt gegaan aan de doelstelling. Daarnaast is het ook steeds balanceren tussen enerzijds een efficiënte fraudebestrijding en anderzijds de bescherming van de rechten van de belastingplichtige, wat de opdracht in kwestie niet eenvoudig maakt.

Keywords


Dissertation
De internationale uitwisseling van DNA-gegevens bij strafrechtelijke onderzoeken. Een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België en Spanje.
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

DNA-onderzoek in strafzaken bestaat uit vier aspecten: 1) het verzamelen, 2) het analyseren, 3) het opslaan en 4) het uitwisselen van DNA-gegevens. In de loop der jaren is DNA-onderzoek in strafzaken zich niet alleen gaan afspelen op nationaal niveau, maar ook op internationaal niveau. Doordat de grenzen werden opgesteld, bestaat er een vrij verkeer van personen, goederen en kapitaal in Europa. Dit heeft niet alleen gezorgd voor het ontstaan van een gemeenschappelijke markt, maar ook voor overschrijding van criminaliteit over de nationale grenzen. Om deze vorm van criminaliteit aan te pakken is het noodzakelijk om een gemeenschappelijk kader op te stellen omtrent de verzameling, analyse, bewaring en uitwisseling ervan. Er is een Europees kader opgesteld door de Europese Unie, maar de lidstaten krijgen wel de vrijheid om bepaalde zaken te regelen volgens hun nationaal recht. Hierdoor verschilt de kwaliteit van de opgeslagen DNA-gegevens en dit heeft gevolgen voor de uitwisseling ervan. België en Spanje zijn twee landen die deel uitmaken van de Europese Unie en dus onder het Europees Unierecht vallen. Beide landen worden geconfronteerd met een probleem van privacy en met onduidelijkheden in de wetgeving omtrent de opslag van DNA-profielen. Aan de hand van de microfunctionele rechtsvergelijkende methode wordt er een vergelijking gemaakt tussen België en Spanje omtrent (3) het opslaan van DNA-gegevens en (4) de internationale uitwisseling van DNA-gegevens. Het doel van deze thesis is om deze verschillen en gelijkenissen te te kaderen binnen een wettelijke context en het in perspectief plaatsen van het Belgische rechtsstelsel. Uit de vergelijking blijkt dat de verschillen omtrent het opslaan van DNA-gegevens tussen België en Spanje zich situeren op alle niveaus, namelijk bij het beheer, de opgeslagen DNA-gegevens en de voorwaarden hieromtrent. Omtrent de de internationale uitwisseling van DNA-gegevens zijn beide landen gelijklopend. Enkel op vlak van instituties en hoeveelheid van overgemaakt informatie zijn er verschillen.

Keywords


Dissertation
What's in a name? De interpretatie en implementatie van Community Policing als politiespecifiek model : Een rechtsvergelijkende studie tussen België en Nederland
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze meesterproef wordt een rechtsvergelijking uitgevoerd tussen België en Nederland omtrent de interpretatie en implementatie van community policing. Om te beantwoorden aan de behoeften en noden van de gemeenschap, is het belangrijk dat de politie als organisatie gebruik maakt van een visie gericht op de samenleving. Deze visie kan slechts operationeel worden wanneer er rekening wordt gehouden met een aantal principes. Allereerst moet worden gezorgd dat de politie dicht bij de burger staat. Dit gebeurt best aan de hand van decentralisatie. Op dit vlak moet de afweging gemaakt worden of de politie dichter naar de samenleving gaat op basis van een geografische indeling of andere indelingscriteria gebruikt. Verder zal het takenpakket van de politieambtenaar uitgebreid worden door de toegenomen verwachtingen vanuit de samenleving. Politieambtenaren zullen niet langer enkel optreden wanneer zich een crimineel feit voordoet. Ze moeten ook toezicht houden om op die manier hun aanwezigheid in het straatbeeld te maximaliseren. Dit heeft tot gevolg dat politieambtenaren aanspreekbaar overkomen, wat een goede basis vormt om vertrouwen op te bouwen. Op termijn zal hierdoor de relatie tussen burgers en politie verbeteren. Deze relatie tussen burgers en politie moet vervolgens benut worden om samenwerkingsverbanden op te starten. Hierdoor weet de politie beter wat er in de buurt leeft en kan ze een beter beeld vormen van de noden en verwachtingen. Hierop volgend kan de politie haar dienstverlening persoonlijker toepassen en gerichter werken op individuele behoeften. Om samenwerking op te bouwen, bestaan echter verschillende manieren. Hier moeten landen zelf afwegen op welke manier ze samenwerking tussen burgers en politie tot stand brengen. Door België met Nederland te vergelijken, kunnen interessante inzichten ontstaan rond de implementatie van community policing. Zo kan Nederland bijvoorbeeld gebruikt worden als inspiratiebron om nieuwe samenwerkingsmechanismen op te starten. Ook voor andere aspecten van community policing kan deze rechtsvergelijking met Nederland een inspiratie zijn.

Keywords


Dissertation
Het verhoor van de minderjarige verdachte in België: een evaluatie van de regelgeving in het licht van het EVRM.
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de loop van dit onderzoek werden twee hoofdvragen gesteld. Ten eerste werd de vraag gesteld 'In welke mate voldoet de Belgische wetgeving aan de eisen van het EVRM en het EHRM?' In tweede instantie werd nagegaan 'in welke mate de Belgische verhoorpraktijk de analyse aangaande het verhoor van minderjarigen bevestigt.' Om op deze onderzoeksvragen een antwoord te kunnen bieden, werd in de eerste plaats gewerkt vanuit een wetsevaluatie en een functionele verticale rechtsvergelijking. Hierbij werd de Belgische wetgeving in verband met het verhoor van minderjarige verdachten geëvalueerd op basis van overeenstemming met de relevante minimumeisen van het EHRM en het EVRM. Aanvullend werd er aan de hand van enkele informatieve expertinterviews met politieambtenaren van de jeugdbrigade en de dienst Jongerencriminaliteit van Antwerpen en van enkele gewone (lokale) politiediensten, nagegaan hoe deze wetgeving toegepast wordt in de praktijk. Over het algemeen lijkt de Belgische wetgeving te voldoen aan de eisen van het EVRM en het EHRM. In bepaalde onderdelen is er zelfs sprake van een betere situatie dan vereist door het EVRM en het EHRM. De tekortkomingen aangaande het recht op bijstand en het recht op een vertrouwenspersoon worden geacht in de mate van het mogelijke nog opgelost te worden met de Salduz plus-richtlijn, voorzien ten laatste op 28 november 2016. Indien de Belgische wetgever de nodige aanpassingen doet om in overeenstemming te zijn met deze richtlijn, zullen eerder vermelde tekortkomingen opgevangen worden. De Belgische verhoorpraktijk lijkt vanuit de afgenomen interviews ook te voldoen aan de eisen van de Belgische wetgever, het EVRM en het EHRM. Het consultatierecht wordt nog af en toe vermeden met behulp van o.a. schriftelijke uitnodigingen indien mogelijk, en niet alle politieambtenaren garanderen een vertrouwelijk overleg in geval van een niet-gearresteerde verdachte. Met uitzondering van het lang moeten wachten op de aankomst van de advocaat en de leeftijdsgrens van 18 jaar aangaande het verbod op afstand van bijstand lijken de politieambtenaren het eens te zijn met de huidige wetgeving. Een nieuwe wetgeving waarbij de advocaat een actievere functie krijgt wordt over het algemeen minder enthousiast onthaald.

Keywords

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by